Pijn in nek

Pijn in nek en schouder

Langdurige pijn in nek en schouder beïnvloedt het plezier in het dagelijks leven behoorlijk. U kunt bepaalde dingen niet meer, terwijl u deze graag zou willen. Het is daarom belangrijk dat snel de juiste diagnose wordt gesteld.

Pijn in nek en schouder: de medische termen

Bij pijn in nek en schouder wordt er al snel gesproken over cervicobrachialgie (nek-/schouderpijn), of CANS (‘Complaints of the Arm, Neck and/or Shoulder’, oftewel klachten van de arm, nek en/of schouder). Eerder noemde men dat ook wel RSI.

De oorzaak van pijn in nek en schouder

Pijn in de nek en schouder kunnen een duidelijke aanleiding hebben. Spierpijn na het sporten is daarvan een goed voorbeeld. Dat gaat na een paar dagen weer over. Soms heeft men al langer pijn in de nek en schouder. Dan kan er bijvoorbeeld sprake zijn van een carpaal tunnel syndroom,  tenniselleboog of rotator cuff syndroom. Soms kan men echter geen duidelijke medische oorzaak vinden voor de pijn in nek en schouder. Dan spreekt men over aspecifieke klachten. Als u langer dan een paar weken last heeft van pijn in uw nek en schouder, of als u plotseling hevige pijn heeft, dan is het raadzaam naar de huisarts te gaan.

Hoe beoordeelt een arts wat er aan de hand is?

Heeft u pijn in nek en schouder, let dan goed op hoe en wanneer de klachten zijn ontstaan en wanneer u er last van heeft. Een arts zal daarnaar vragen. Daarnaast zal de arts kijken of er andere aandoeningen zijn die een rol kunnen spelen zoals medicijngebruik of eventuele ziektes in de familie. Soms kan de arts op basis van die informatie bepalen waar de pijn in nek en schouder vandaan komt. Maar om echt te weten wat er aan de hand is, is lichamelijk onderzoek nodig en vaak ook aanvullend onderzoek. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een MRI-scan of CT-scan. Die geven duidelijkheid of laten zien dat bepaalde aandoeningen kunnen worden uitgesloten.